Ompelun viemää

Olen innostunut taas ompelemisesta! Puhaltelin pölyt koneiden päältä ja kahlasin kangaskaappejani läpi. Sormia syyhytteli kovasti päästä tosi toimiin. Mutta alku on aina hankalaa. Varsinkin kun taukoa on ollut pitkästi jonkin verran. 
Peruspuseron halusin tehdä ja löytää sen oman hyvän peruskaavan siihen. Sellaisen jota voisi tarvittaessa muokata. Sellaisen jolla voisi onnistua joka kerta. 

Selasin kaavalehdet läpi. Muistelin, että jollain raglanhihaisella kaavalla olen aiemmin tehnyt pari ihan onnistunutta puseroa. Tarvitsisin kuitenkin istutetulla hihalla olevan kaavan, sillä sellainen istuu minulle paremmin. Lopulta löysin mieleisen Allt om Handarbete -lehdestä nro 09/2011. 

Sitten se kangas. Sen valinnassa olenkin aivan onneton! Kun on kyseessä uusi kaava, ei voi leikkoa mitään "hyvää" tai "ihanaa" kangasta. Pitää tehdä koeversio jostain "ei niin kivasta" kankaasta. Joo, tiedän että ihan tyhmä ajattelutapa, mutta minkäs teet? 
Löytyipä kuitenkin sopiva kangas ja eikun testaamaan. Kaava osoittautui minulle sopivaksi, eikä tarvinnut suuria muokkauksia. Siispä uutta puseroa leikkaamaan! 



Mulle on kertynyt jostain syystä suuri määrä erilaisia kukkakankaita. Oon niihin vähän heikkona. Tämän puseron kukka on viskoositrikoota, Eurokankaan palalöytö parin vuoden takaa. Hihat puolestaan luonnonvalkoista trikoota Parttitukusta. Hihansuut ja pääntie kantattu samalla kukkatrikoolla kuin mitä miehusta on. 
Tämä kaava pääsi ehdottomasti jatkoon! 

Otinpa samalla kuvan siitä raglan-mallisestakin puserosta. Tennarikangas ostettu Löytö-Palan loppuunmyynnistä pari vuotta sitten ja harmaa kangas taitaa olla myös samasta paikasta. Tähän tein peittarilla tikkaukset turkoosilla saumojen päälle antamaan ilmettä. Ja kangashamsteri kun olen niin turkoosi kantti jota käytin pääntiellä on yli 20 vuoden takaa. Ostettu Kangashalli Sutiselta (Trasselirepimö) Alahärmästä. Noita on useampaa väriä ja ovat valmiiksi leikattua resorikanttia. Tosi kätevää! 
Ja tässäkin pätee vanha sanonta, että " aika tavaran kaupitsee" 😉.

Jotta ompeleminen ei olisi hampaiden kiristelyä, jatkuvaa säätämistä ja tappelua koneiden kanssa niin työvälineet on syytä olla kunnossa.
Tässä mun työkalut: 



 Näiden lisäksi saumurina Bernina 700D. 

Janomen peittariin olen kyllä todella tyytyväinen! Näistä kuulee välillä kaikenlaisia juttuja, miten tekee hyppyjä tms. Tämä yksilö on toiminut moitteettomasti sen nelisen vuotta minkä se mulla on ollut. Samoin ompelukoneesta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Husqvarna on ollut mun merkki aina ja tämä on kolmas kone minkä omistan.  
Saumuri on oikeastaan mun äidin, mutta olen sen adoptoinut meille :) Äiti ompelee enää niin vähän, että käy joko meillä tai sitten hakee koneen välillä niille. Saumurin kymppisynttärit ei liene kovin kaukana, en ihan tarkkaan muista. Hyvin se on kuitenkin hommansa hoitanut ja sitä on säännöllisesti huollettukin. 

Kyllä se on niin, että kunnon koneilla ompeleminen on nautinto! 

6 kommenttia

  1. Kukat ja raidat taitavatkin olla tulevan kevään ja kesän juttu, joten ei muuta kuin loputkin kukkakankaat käyttöön. Kivat puserot olet surauttanut:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Pitäisikin hankkia niitä raitakankaita vähän tasapainottamaan tuota kukkaloistoa :)

      Poista
  2. Oi ihanuus mitä ompeluksia♥ Kylläpä oletkin taitava loihtimaan kaunista! Minun ompelutaidot tyssää siihen ala-asteen ompeluajokorttiin, senkin taisin saada säälistä:) Ihanaa alkanutta helmikuuta♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ♥ Sinulle myös ihanaa helmikuuta!

      Poista